Sonntag, 20. Juni 2021

Covid-19: Die Hausmutante....The local variant... Maurice en tête de liste de la prévalence du variant B 1.1.318

 

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Am 18.05.2021 wurde, neben dem Vorhandensein der südafrikanischen und englischen Variante in den importierten Fällen bei den ersten Ergebnissen der eingeschickten Proben zur Virussequenzierung, im Parlament durch Gesundheitsminister Kailesh Jagutpal ebenfalls ein Hinweis auf das in Mauritius zirkulierende Virus bekanntgegeben. Es gilt als eine Variante von Interesse mit Mauritius als dem Land mit der höchsten Prävalenz. -

On May 18, 2021, in addition to the presence of the South African and English variants announced in the imported cases of the first results of the samples sent in for virus sequencing, Health Minister Kailesh Jagutpalet also gave a clue about the virus circulating in Mauritius. It is considered a variant of interest with Mauritius being the country with the highest prevalence.

Le 18 mai 2021, outre la présence des variantes sud-africaine et anglaise dans les cas importés dont les premiers résultats des prélèvements envoyés pour le séquençage du virus, le ministre de la Santé Kailesh Jagutpalet a également donné un indice sur le virus circulant à Maurice. Il est considéré comme une variante intéressante, Maurice étant le pays avec la prévalence la plus élevée. 

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 B 1.1.318

Eine Variante wird als von Interesse eingestuft oder untersucht, wenn Mutationen in den Virusproteinpeaks im Verdacht stehen, ihr andere Eigenschaften als das ursprüngliche Virus oder andere Varianten zu verleihen. Wenn Behörden beispielsweise den Verdacht haben, dass eine Variante schneller übertragen wird, virulenter ist oder andere Personengruppen betrifft, werden Studien gestartet, um sie zu verstehen und die Daten zu analysieren. Nach Analyse der Ergebnisse und einer Risikobewertung wird das interessierende oder untersuchte Virus, wenn die Fakten zutreffen, als besorgniserregende Variante eingestuft, wie dies bei Südafrikanern, Brasilianern, Engländern und Indern der Fall war. 

Es gilt zu beachten, dass einige Viren Mutationen aufweisen, die ihre Funktion nicht ändern und als nicht bedenkliche Varianten eingestuft werden. Bisher wurde nicht nachgewiesen, dass B.1.1.318, die am 24. Februar untersuchte klassifizierte Variante, übertragbarer oder gefährlicher ist als die anderen. 

Häufigkeit 

B 1.1.318 ist in 34 Ländern vorhanden, aber nicht sehr verbreitet. Mauritius ist das erste Land, in dem die Prävalenz so hoch ist. Nach Angaben des Parlaments wurde von den 135 Stichproben lokaler Fälle, die zwischen dem 4. Februar und dem 28. März nach Südafrika geschickt wurden, in 122 Fällen das Vorhandensein der Variante B 1.1.318 festgestellt, was einer Auftrittsrate von 90,37% entspricht. 

Laut der Website outbreak.info, auf der die Verteilung der Varianten angegeben ist, ist 

  • Togo das zweite Land auf der Liste, in dem es in acht von 113 Stichproben mit einer Prävalenz von 7% nachgewiesen wurde. 
  • Dann gibt es Gabun, zehn Fälle von 145 Sequenzen, 7%,  
  • Nigeria, 20 Fälle von 681 Sequenzen, 3%
  • Griechenland, 25 Fälle von 1.123 Sequenzen, 2% und 
  • Kanada, 284 Fälle von 32.654 Sequenzen, 1%. 
International repräsentiert diese Variante höchstens 1% der pro Tag sequenzierten Proben. Die geringe Prävalenz ist nach den derzeit verfügbaren Informationen auf das Vorhandensein anderer Varianten mit stärkeren Merkmalen zurückzuführen, die in anderen Ländern im Umlauf sind. Mauritius ist derzeit vor diesen besorgniserregenden Varianten sicher. 
 
Der Ursprung 
 
B 1.1.318 wurde besonders oft bei den Griechen gesehen. Tatsächlich ist es die am zweithäufigsten erkannte Variante in Griechenland. Studien haben seinen Ursprung Nigeria zugeschrieben, aber sequenziert wurde diese Variante zuerst in England. 
 
Die Mutationen
 
Zu beachten gilt, dass eine Mutation in Bezug auf die Proteinspikes zwei schwerwiegende Auswirkungen auf ein Virus haben kann. Es kann es übertragbarer oder sogar resistenter gegen Impfstoffe machen. 
 
B.1.1.318 weist fünf Mutationen auf, von denen einige bereits in anderen Varianten nachgewiesen wurden. 
 
Es gibt die in südafrikanischen Varianten nachgewiesene E484K-Mutation, von der festgestellt wurde, dass sie die Impfstoffresistenz beeinflusst. Dann gibt es die T95I-Mutation, die in der New Yorker Variante B.1.526 nachgewiesen wurde. Diese Mutation wurde mit erneuten Infektionen von geimpften Personen in Verbindung gebracht, insbesondere in Frankreich. Es wurde jedoch nicht festgestellt, ob Patienten vor der Verabreichung der zweiten Dosis des Impfstoffs infiziert waren. Alle zeigten leichte Symptome. 
 
Es gibt auch die P681H-Mutation, die in der englischen Variante nachgewiesen wurde. Diese Mutation wurde mit der schnellen Übertragbarkeit des Virus in Verbindung gebracht. Die 144del-Mutation von B 1.1.318 ist auch in den New Yorker und Englischen Varianten verbreitet. Dann gibt es die D796H-Mutation und Studien haben gezeigt, dass sie die Übertragungsgeschwindigkeit verringert. 
 
Sollten wir uns davor fürchten? 
 
Die individuellen Auswirkungen von Mutationen können das Verhalten des Virus auf verschiedene Weise verändern. Es kann übertragbarer, weniger übertragbar oder sogar resistenter gegen das Immunsystem sein. Was bedeuten diese Informationen? 
 
Antwort: Wir wissen es noch nicht ... Houriiyah Tegally, Doktorandin in Bioinformatik, erklärt. „Man kann nicht mehrere Mutationen gleichsetzen, wenn man sich nur die Daten ansieht. Der einzige Weg, dies zu tun, besteht darin, das Verhalten des Virus in der Bevölkerung zu analysieren. " Dabei weist sie darauf hin, dass das Gleichgewicht der widersprüchlichen Wirkungen einzelner Mutationen im selben Virus - in diesem Fall P681H und D796H in der hier zirkulierenden Variante - nicht zu bestimmen ist.

 

  source GIS Mauritius, facebook

 B 1.1.318

A variant is categorized as of interest or under investigation when mutations in the virus protein peaks are suspected of giving it properties different from the original virus or other variants. For example, if authorities suspect that a variant is transmitted faster, is more virulent, or affects other categories of people, studies are started to understand it and analyze the data. After analysis of the results and a risk assessment, if the facts are true, the virus of interest or under investigation is then categorized as a variant of concern, as was the case for the South African, Brazilian, English and Indian. 

Note that some viruses present mutations which do not change their functioning and are categorized as variants of no concern. To date, it has not been proven that B.1.1.318, classified variant under investigation on February 24, is more transmissible or more dangerous than the others.

Prevalence 

B 1.1.318 is present in 34 countries, but it is not very widespread. Mauritius is the first country where the prevalence is so high. According to figures announced to Parliament, out of the 135 samples of local cases sent to South Africa between February 4 and March 28, the presence of the B 1.1.318 variant was detected in 122 cases, which makes an occurrence rate by 90.37%. 

According to the outbreak.info site, which identifies the distribution of variants:

  • Togo is the second country on the list, where it was detected in eight samples out of 113, with a prevalence of 7%. 
  • Gabon, ten cases out of 145 sequencing, 7%
  • Nigeria, 20 cases out of 681 sequencing, 3%
  • Greece, 25 cases out of 1,123 sequencing, 2%
  • Canada, 284 cases out of 32,654 sequencing, 1%
Internationally, this variant represents at most 1% of the samples sequenced per day. Its low prevalence is, according to the information available at this time, due to the presence of other variants with stronger characteristics circulating in other countries. Maurice is currently safe from these variants of concern. 
 
The origin 
 
B 1.1.318 was particularly seen among the Greeks. In fact, it is the second most detected variant in Greece. Studies have attributed its origin to Nigeria, but this variant was first sequenced in England. 
 
The mutations 
 
Remember that a mutation in protein spikes can have two serious effects on a virus. It can make it more transmissible or even make it more resistant to vaccines. B.1.1.318 has five mutations, several of which have already been detected in other variants. There is the E484K mutation, detected in South African variants, which has been noted to affect vaccine resistance. Then there is the T95I mutation, detected in the New York variant B.1.526. This mutation has been associated with re-infections of vaccinated people, particularly in France. However, it has not been established whether patients were infected before the administration of the second dose of the vaccine. All presented mild symptoms. There is also the P681H mutation, detected on the English variant. This mutation has been associated with the rapid transmissibility of the virus. The 144del mutation of B 1.1.318 is also common to the New York and English variants. Then there is the D796H mutation and studies have shown that it reduces the speed of transmission. 
 
Should we be afraid of it? 
 
The individual effects of mutations can change the behavior of the virus in several ways. It can be more transmissible, less transmissible, or even more resistant to the immune system. What does this information mean? 
 
Answer: we don't know yet ... Houriiyah Tegally, PhD student in bioinformatics, explains. “You can't equate multiple mutations just by looking at the data. The only way to do this is to analyze the behavior of the virus in the population. " In the process, she points out that the balance of conflicting effects of individual mutations present in the same virus - in this case P681H and D796H in the variant circulating here - is impossible to determine.-
 
 
 
B 1.1.318
 
Un variant est catégorisé comme intéressant ou under investigation lorsque les mutations des piques de protéines du virus sont soupçonnées de lui conférer des propriétés différentes du virus original ou d’autres variants. Par exemple, si les instances soupçonnent qu’un variant se transmet plus vite, est plus virulent ou touche d’autres catégories de personnes, des études sont entamées pour le comprendre et analyser les données. 

Après l’analyse des résultats et une évaluation des risques, si les faits sont avérés, le virus of interest ou under investigation est ensuite catégorisé comme variant of concern, comme cela a été le cas pour les variants sud-africain, brésilien, anglais et indien.

Notons que certains virus présentent des mutations qui ne changent pas leur fonctionnement et sont catégorisés comme des variants of no concern. Pour l’heure, il n’a pas été prouvé que le B.1.1.318, classé variant under investigation le 24 février, est plus transmissible ou plus dangereux que les autres.

La prévalence

Le B 1.1.318 est présent dans 34 pays, mais il n’est pas très répandu. Maurice est le premier pays où la prévalence est si forte. Selon les chiffres annoncés au Parlement, sur les 135 échantillons de cas locaux envoyés en Afrique du Sud entre le 4 février et le 28 mars, la présence du variant B 1.1.318 a été détectée dans 122 cas, ce qui fait un taux de présence de 90,37 %.

Selon le site outbreak.info, qui recense la distribution des variants..: 

  • Togo est le deuxième pays sur la liste, où il a été détecté dans huit échantillons sur 113, soit une prévalence de 7 %. 
  • le Gabon, dix cas sur 145 séquençages, 7 %
  • le Nigeria, 20 cas sur 681 séquençages, 3 %
  • la Grèce, 25 cas sur 1 123 séquençages, 2 %
  • le Canad, 284 cas sur 32 654 séquençages, 1 %

Au niveau international, ce variant représente tout au plus 1 % des échantillons séquencés par jour. Sa faible prévalence est, selon les informations disponibles pour l’heure, due à la présence d’autres variants avec des caractéristiques plus fortes qui circulent dans d’autres pays. Maurice est pour l’heure à l’abri de ces variants of concern.

L’origine

Le B 1.1.318 a été particulièrement vu chez les Grecs. D’ailleurs, il est le deuxième variant le plus détecté en Grèce. Des études ont attribué son origine au Nigeria, mais ce variant a été séquencé pour la première fois en Angleterre. 

Les mutations

Rappelons qu’une mutation des piques de protéines peut avoir deux effets sérieux sur un virus. Elle peut le rendre plus transmissible ou encore, le rendre plus résistant aux vaccins. Le B.1.1.318 présente cinq mutations, dont plusieurs ont déjà été détectées sur d’autres variants. Il y a la mutation E484K, détectée sur les variants sud-africains.Il a été noté que cette mutation a une incidence sur la résistance aux vaccins.

Ensuite, il y a la mutation T95I, détectée dans le variant new-yorkais B.1.526. Cette mutation a été associée à des réinfections de personnes vaccinées, particulièrement en France. Cependant, il n’a pas été établi si les patients ont été infectés avant l’administration de la deuxième dose du vaccin. Tous ont présenté des symptômes légers.

Il y a aussi la mutation P681H, décelée sur le variant anglais. Cette mutation a été associée à la transmissibilité rapide du virus.

La mutation 144del du B 1.1.318 est aussi commune aux variants newyorkais et anglais.

Puis, il y a la mutation D796H et les études ont démontré qu’elle réduit la vitesse de transmission.

Faut-il en avoir peur ?

Les effets individuels des mutations peuvent changer le comportement du virus de plusieurs façons. Il peut être plus transmissible, moins transmissible ou encore, plus résistant au système immunitaire. Que veulent dire ces informations ?

Réponse : on ne sait pas pour l’instant… Houriiyah Tegally, doctorante en bioinformatiques, explique. «Il est impossible de faire une équation entre plusieurs mutations simplement en regardant les données. La seule manière de procéder est d’analyser le comportement du virus dans la population.» Dans la foulée, elle précise que l’équilibre des effets contradictoires des mutations individuelles présentes dans le même virus – en l’occurrence le P681H et le D796H dans le variant qui circule ici – sont impossibles à déterminer. (source primaire)

 


Study: A Novel and Expanding SARS-CoV-2 Variant, B.1.1.318, dominates infections in Mauritius. Image Credit: joshimerbin / Shutterstock

Vor einigen Monaten gehörte Mauritius zu den Ländern, in denen die wenigsten Proben von positiv getesteten Patienten sequenziert wurden. Dies gehört nun der Vergangenheit an. Nach den neuesten verfügbaren Zahlen, die die erhaltenen Ergebnisse und nicht die anhängigen Stichproben berücksichtigen, liegt das Land nun auf Platz 5 der sequenzierten Fallzahlen. 

Die Informationen wurden von Dr. Zouberr Joomaye bestätigt. Von 1287 Fällen, die seit der ersten Welle bis zum 17. Mai auf Mauritius entdeckt wurden, wurden 154 Proben sequenziert. Das macht einen Prozentsatz von 12% der sequenzierten Fälle aus. Aber auch wenn Maurice in dieser ehrenvollen Position ist, ist der Unterschied zu Dänemark, das auf Platz 4 liegt, deutlich. Dieses Land hat 92.570 Sequenzierungen für 268.040 identifizierte Fälle oder 34,5%. 

Doch nach Angaben des Sprechers des Nationalen Kommunikationsausschusses werden die Zahlen für Mauritius weiter steigen, da die vom Ministerium erworbenen Sequenzer bereits in Betrieb sind. „Wir haben mit den Übungen begonnen. Die Ergebnisse wurden zur Bestätigung nach Südafrika geschickt“, erklärt er. Danach wird Maurice autonom sein und es wird nur noch Qualitätskontrollen geben. Letztendlich schätzt Dr. Zouberr Joomaye, dass alle identifizierten Fälle sequenziert werden. 

 Das Land an der Spitze der Liste ist Island mit 6.548 identifizierten Fällen und 5.085 Sequenzierungen (77,7%). Es folgen Österreich (29.983 Fälle, 18.174 Sequenzierung, 60,6%) und Neuseeland (2.653 identifizierte Fälle, 1.282 Sequenzierung, 48,3%). Luxemburg ist 6. auf der Liste (69.190 registrierte Fälle, 7.771 Sequenzierung, 11,2%) und England, bekannt für seine schnelle Sequenzierung, ist 7. (4.468.582 registrierte Fälle, 407.559 Sequenzierung, 9,1%).  -

A few months ago, Mauritius was among the countries that sequenced the least samples of patients who tested positive. This is now a thing of the past. According to the latest figures available, which take into account the results obtained and not the pending samples, the country is now in 5th place on the table of the number of cases sequenced. 

The information was confirmed by Dr Zouberr Joomaye. Out of 1287 cases detected in Mauritius since the first wave until May 17, 154 samples have been sequenced. Which makes a percentage of 12% of sequenced cases. 

However, even if Maurice is in this honorable position, it is clear that the difference with Denmark, which is in 4th place, is substantial. This country has 92,570 sequencing for 268,040 cases identified, or 34.5%. 

But according to the spokesperson for the National Communication Committee, the figures for Mauritius will rise further because the sequencers acquired by the ministry are already in operation. “We started the exercises. The results were sent to South Africa for confirmation, ”he explains. Afterwards, Maurice will be autonomous and there will only be quality checks. Ultimately, Dr Zouberr Joomaye estimates that all of the identified cases will be sequenced. 

The country on top of the list is Iceland with 6,548 identified cases and 5,085 sequencing (77.7%). It is followed by Austria (29,983 cases, 18,174 sequencing, 60.6%) and New Zealand (2,653 identified cases, 1,282 sequencing, 48.3%). Luxembourg is 6th on the list (69,190 recorded cases, 7,771 sequencing, 11.2%) and England, known for the rapidity of sequencing, is 7th (4,468,582 recorded cases, 407,559 sequencing, 9.1%). 

Il y a quelques mois, Maurice figurait parmi les pays qui séquençaient le moins les échantillons de patients testés positifs. C’est maintenant chose du passée. Selon les derniers chiffres disponibles, qui prennent en considération les résultats obtenus et non les échantillons en attente, le pays figure désormais à la 5e place sur le tableau du nombre de cas séquencés.

L’information a été confirmée par le Dr Zouberr Joomaye. Sur 1287 cas détectés à Maurice depuis la première vague jusqu’au 17 mai dernier, 154 échantillons ont été séquencés. Ce qui fait un pourcentage de 12 % de cas séquencés.

Cependant, même si Maurice figure à cette position honorable, force est de constater que la différence avec le Denmark, qui figure à 4e place, est conséquente. Ce pays compte 92 570 séquençages pour 268 040 cas recensés, soit 34,5%. Mais selon le porte-parole du National Communication Committee, les chiffres pour Maurice vont encore grimper car les séquenceurs acquis par le ministère sont déjà en marche. «Nous avons commencé les exercices. Les résultats ont été envoyés en Afrique du Sud pour confirmation» explique-t-il. Par la suite, Maurice sera autonome et il n’y aura que des contrôles de qualités. A terme, le Dr Zouberr Joomaye estime que la totalité des cas recensés seront séquencés.

Le pays qui figure en tête de la liste est l’Islande avec 6 548 cas recensés et 5085 séquençages (77.7%). Il est suivi de l’Autriche (29 983 cas, 18 174 séquençages, 60.6%) et de la Nouvelle Zélande (2 653 cas recensés, 1 282 séquençages, 48.3%).

Le Luxembourg est 6e sur la liste (69 190 cas recensés, 7 771 séquençages, 11.2%) et l’Angleterre, connu pour la rapidité des séquençages, est 7e (4 468 582 cas recensés, 407 559 séquençages, 9.1%).

 

When in October 2020 tourists could enter again, flights were restricted and quarantine mandatory,more

Update im Juni

Was wissen wir bislang über die Quelle der Zweiten Welle in Mauritius?

Erstmals von Public Health England gemeldet, wurde der Stamm B 1.1.318 von einem einzelnen Passagier auf Mauritius eingeführt, zusätzlich zu anderen Passagieren, die die VOCs Beta (B.1.351) und Alpha (B.1.1.7) mit sich führten. Er verursachte hier einen zweiten Ausbruch und dominierte 154 Sequenzen, die etwas mehr als ein Zehntel aller Infektionen ausmachten. 

Ein Jahr nach der ersten Welle, im März 2021, wurde ein zweiter lokaler Fallcluster aufgenommen, gefolgt von über 650 lokalen Fällen. Strenge Tests, Kontaktverfolgung und Fallisolierung führten zur Kontrolle dieser Welle. Nach Aufhebung des Reiseverbots wurden die Beta-Varianten aus Afrika und Europa sowie die Alpha-Variante aus Europa sechs bzw. zwei Mal sequenziert. Andere sequenzierte Genome umfassten ein A.23.1, drei der B.1.177.4 und zwei der B.1.36 Linie. Nichts davon ist jedoch auf die Community übergesprungen. 

Der erste tatsächliche lokale Fall, der den Beginn der zweiten Welle markierte, wurde am 5. März 2021 gemeldet. Anschließend wurden mehrere Haushalts-, Arbeitsplatz- und Gesundheitseinrichtungen identifiziert, gefolgt vom zweiten Lockdown am 9. März 2021. Sequenzierung von 120 Fällen aus der zweiten Welle, über die betroffenen Gebiete verteilt, zeigten, dass alle der Variantenlinie B.1.1.318 angehörten. 

Dies wird durch 14 Spike-Mutationen definiert. Einige davon, wie die immun-entfernenden Mutationen E484K, Y144del und wahrscheinlich T95I, und das die Übertragbarkeit fördernde P681H werden von den Alpha- und/oder Beta-Varianten geteilt. Da sich alle diese definierenden Mutationen ebenfalls entwickeln, schlussfolgerten die Wissenschaftler, dass die zweite Welle das Ergebnis einer einzigen Einführung von B.1.1.318 war. 

Die Einführung nach Mauritius scheint Mitte Februar 2021 aus Europa erfolgt zu sein. Obwohl das Land die Einführung von sich schnell ausbreitenden Alpha- und Beta-Varianten nach Aufhebung der Reiseverbote verhinderte, trotz ihrer Identifizierung bei mehreren unter Quarantäne gestellten Reisenden, erlaubten diese Maßnahmen dieser Variante die Einreise – nur einmal – und dies führte zu einem beträchtlichen lokalen Ausbruch. 

Der Eintrittspunkt, über den dieser Stamm aus dem Quarantänesystem für Reisende in die Gemeinschaft eingeführt wurde, muss noch identifiziert werden und wurde wahrscheinlich durch den Transit über Reiseknotenpunkte verursacht, da die Länder, die die nächsten Verwandten dieser Variante gemeldet haben, im Februar für Mauritius geschlossen waren.

Update in June

Do we know already more about the source of the second wave in Mauritius? 


First reported by Public Health England, the strain B 1.1.318 was introduced into Mauritius by a single passenger, in addition to other passengers carrying VOCs Beta (B.1.351) and Alpha (B.1.1.7). It caused a second outbreak here, dominating 154 sequences that comprised just over a tenth of all infections.

One year after the first wave, in March 2021, a second local cluster of cases was picked up, and this was followed by over 650 local cases. Strict testing, contact tracing and case isolation led to control of this wave.

After the lifting of the travel ban, the beta variants from Africa and Europe, and of the alpha variant from Europe, were sequenced six and two times, respectively. Other sequenced genomes included one A.23.1, three of the B.1.177.4 and two of the B.1.36 lineage. However, none of these spilled over into the community.

The first actual local case marking the start of the second wave was reported on 5 March 2021. Several household, workplace and healthcare facility settings were then identified, followed by the second lockdown on 9 March 2021. Sequencing of 120 cases from the second wave, spread over the affected areas, showed that all belonged to the variant lineage B.1.1.318.

This is defined by 14 spike mutations. Several of these, such as the immune-evading mutations E484K, Y144del and probably T95I, and the transmissibility-promoting P681H, are shared by the alpha and/or beta variants. Since all of these defining mutations are also evolving, the scientists concluded that the second wave was the outcome of a single introduction of B.1.1.318.

The introduction into Mauritius appears to have been in the middle of February 2021, from Europe. Though the country prevented the introduction of fast-spreading alpha and beta variants after lifting travel bans, despite their identification in several quarantined travelers, these measures allowed this variant to enter – just once – and this drove a sizable local outbreak.

The entry point by which this strain was introduced into the community from the traveler quarantine system is yet to be identified and may remain so if it was the result of transit via travel hubs, since the countries which have reported the closest relatives of this variant were closed to Mauritius in February.(original article) -

Signalée pour la première fois par Public Health England, la souche B1.1.318 a été introduite à Maurice par un seul passager, en plus d'autres passagers transportant les COV Beta (B.1.351) et Alpha (B.1.1.7). Elle a provoqué une deuxième épidémie ici, dominant 154 séquences qui représentaient un peu plus d'un dixième de toutes les infections. 

Un an après la première vague, en mars 2021, un deuxième groupe local de cas a été détecté, suivi de plus de 650 cas locaux. Des tests stricts, la recherche des contacts et l'isolement des cas ont permis de contrôler cette vague. 

Après la levée de l'interdiction de voyager, les variantes bêta d'Afrique et d'Europe, et de la variante alpha d'Europe, ont été séquencées respectivement six et deux fois. D'autres génomes séquencés comprenaient un A.23.1, trois des B.1.177.4 et deux de la lignée B.1.36. Cependant, aucun de ceux-ci n'a débordé dans la communauté. 

Le premier cas local réel marquant le début de la deuxième vague a été signalé le 5 mars 2021. Plusieurs milieux de ménage, de travail et d'établissement de santé ont ensuite été identifiés, suivi du deuxième confinement le 9 mars 2021. Séquençage de 120 cas de la deuxième vague, répartis sur les zones touchées, ont montré que tous appartenaient à la lignée variante B.1.1.318. 

Ceci est défini par 14 mutations de pointe. Plusieurs d'entre eux, tels que les mutations immunitaires E484K, Y144del et probablement T95I, et le P681H favorisant la transmissibilité, sont partagés par les variants alpha et/ou bêta. Étant donné que toutes ces mutations déterminantes évoluent également, les scientifiques ont conclu que la deuxième vague était le résultat d'une seule introduction de B.1.1.318. 

L'introduction à Maurice semble avoir eu lieu à la mi-février 2021, depuis l'Europe. Bien que le pays ait empêché l'introduction de variantes alpha et bêta à propagation rapide après la levée des interdictions de voyager, malgré leur identification chez plusieurs voyageurs mis en quarantaine, ces mesures ont permis à cette variante d'entrer – une seule fois – et cela a provoqué une épidémie locale importante.

Le point d'entrée par lequel cette souche a été introduite dans la communauté à partir du système de quarantaine des voyageurs n'a pas encore été identifié et pourrait le rester s'il résultait d'un transit via des hubs de voyage, puisque les pays qui ont signalé les plus proches parents de cette variante étaient fermé à Maurice en février.

 

Sources:

- Covid-19 outbreak in Mauritius dominated by new SARS-CoV-2-variant-B11318/News Medical Life Sciences 18.06.2021

 - Maurice en tête de liste de la prévalence du variant B 1.1.318/l'express 20.05.2021

- COVID-19 : 9 cas du variant Sud-Africain et 2 du variant Anglais parmi les échantillons envoyés pour séquençage/ Le Mauricien 18.05.2021

 - Séquençage: le retard de Maurice sur le continent africain/l'express 22.02.2021


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