Wann immer ich in die Situation komme zu erklären, warum ich mich habe impfen lassen gegen Covid-19 oder was mich bewegt, wenn ich Infektionszahlen steigen sehe und damit auch die Todeszahlen, komme ich auf die Dokumentation der Charité, die ich vor ein paar Monaten mit Dirk gesehen habe. Sie hat neben den Bildern aus Nord-Italien, New York, Brasilien und Indien die tiefsten Spuren bei mir hinterlassen. Solche Bilder gibt es nicht in Mauritius, was manchmal, gerade wenn auch hier die Zahlen steigen, dazu führt, dass vergessen wird, wie der Alltag in den Krankenhäusern wirklich aussieht, für die Ärzte, die Pflegenden und ganz zu allererst die Menschen, die an Covid-19 erkrankt sind und ihre Familien. -
Whenever I get into the situation of explaining why I got vaccinated against Covid-19 or how I feel when I see the number of infections and thus the number of deaths rise, I come across the Charité documentation, which I saw a few months ago with Dirk. In addition to the images from North-Italy, New York, Brazil and India, this documentary left the deepest marks on me. Such images do not exist in Mauritius, which sometimes, especially when the numbers are increasing here, leads people to forgetting what everyday life really looks like in the hospitals, for the doctors, the nurses and, first and foremost, the people who are sick with Covid-19 and their families.
Das Team einer Intensivstation der Charité – Universitätsmedizin Berlin
hat dem Regisseur Carl Gierstorfer von Weihnachten bis Mitte März
Einblicke in ihren Arbeitsalltag und die Herausforderungen der
Intensivmedizin während der zweiten Pandemie-Welle gewährt. Auf der
Station werden Patientinnen und Patienten mit COVID-19
behandelt, die besonders schwer erkrankt sind – viele von ihnen wurden
aufgrund ihres schweren Krankheitsverlaufs aus anderen Kliniken an die
Charité verlegt. Die Doku-Serie „CHARITÉ INTENSIV: Station 43“ zeigt den
täglichen Einsatz des gesamten Stationsteams für das Leben jedes
einzelnen Patienten. Die vier jeweils 30-minütigen Kapitel sind jetzt in
der ARD-Mediathek zu sehen.
„Die Dokumentation zeigt
den lebensbedrohlichen Kern der Pandemie, mit dem wir seit mittlerweile
mehr als einem Jahr täglich konfrontiert sind. Viele Patientinnen und
Patienten können wir trotz aller Möglichkeiten der modernen
Intensivmedizin nicht retten. Der Film beschönigt dies nicht und zeigt
eindrucksvoll die Arbeit des Intensiv-Teams zwischen High-Tech Medizin
und tiefer Menschlichkeit“, sagt Prof. Dr. Kai-Uwe Eckardt, Direktor der Klinik für Nephrologie und Internistische Intensivmedizin sowie Koordinator der COVID-19 Intensivversorgung.
Als Level-1-Klinik steuert die Charité berlinweit die Belegung der
Intensivbetten und versorgt die schwersten Fälle. Insgesamt wurden seit
Beginn der Pandemie 2.846 Patientinnen und Patienten mit ID-19 stationär an der Charité behandelt, davon 1.387 teilweise oder
ausschließlich im Intensivbereich. Von den intensivmedizinisch betreuten
Patientinnen und Patienten sind 480 (35 Prozent) während ihres
stationären Aufenthaltes verstorben. „Wir befürchten, dass die dritte
Welle noch schlimmer wird, als wir es im Januar erlebt haben. Damals
waren wir bereits in der Nähe unserer Kapazitätsgrenze“, sagt Prof. Eckardt.
„Der Ausbau der Intensivversorgung erfordert erheblichen Einsatz,
Umorganisation und Personalverschiebungen innerhalb der gesamten
Charité. Ich bin optimistisch, dass alle Mitarbeiterinnen und
Mitarbeiter dafür erneut die nötige Flexibilität und Kraft aufbringen“,
erklärt Prof. Dr. Martin Kreis, Vorstand
Krankenversorgung der Charité. Er ergänzt: „Die Dokumentation zeigt aber
auch unsere Grenzen auf und sollte allen eine Warnung sein, die
Gefährlichkeit der Pandemie nicht zu unterschätzen. Die aktuelle
Infektionsdynamik muss dringend gebremst werden, um eine Überforderung
zu verhindern.“-
The team at an Intensive Care Unit at Charité - Universitätsmedizin Berlin gave director Carl Gierstorfer an insight into their everyday work and the challenges of intensive care medicine during the second wave of pandemics from Christmas to mid-March. Patients with COVID-19 who are particularly seriously ill are treated on the ward - many of them were transferred from other clinics to the Charité due to their serious illness. The documentary series "CHARITÉ INTENSIVE: Ward 43" shows the daily work of the entire ward team for the life of each individual patient. The four 30-minute episodes can now be seen in the ARD media library.
“The documentation shows the life-threatening core of the pandemic, which we have been confronted with every day for more than a year now. Despite all the possibilities of modern intensive care medicine, we cannot save many patients. The film does not gloss over this and impressively shows the work of the intensive team between high-tech medicine and deep humanity, ”says Prof. Dr. Kai-Uwe Eckardt, Director of the Clinic for Nephrology and Internal Intensive Care Medicine and Coordinator of COVID-19 Intensive Care.
As a Level 1 clinic, the Charité controls the occupancy of intensive care beds across Berlin and cares for the most severe cases. A total of 2,846 patients with ID-19 have been treated as in-patients at the Charité since the beginning of the pandemic, 1,387 of them partly or exclusively in the intensive care unit. Of the intensive care patients, 480 (35 percent) died during their inpatient stay. “We fear that the third wave will be even worse than we saw in January. At that time we were already close to our capacity limit, ”says Prof. Eckardt.
“The expansion of intensive care requires considerable effort, reorganization and personnel shifts within the entire Charité. I am optimistic that all employees will again have the flexibility and strength they need, ”explains Prof. Dr. Martin Kreis, Board Member for Health Care at Charité. He adds: “The documentation also shows our limits and should be a warning to everyone not to underestimate the dangers of the pandemic. The current infection dynamics must urgently be slowed down in order to prevent excessive demands. "
Schwere Verläufe bei Corona-Fällen in Berlin - Charité versorgt mehr als 100 Covid-19-Patienten auf Intensivstationen, Tagesspiegel 16.04.2021
Während die Zahl der Covid-19-Fälle in Berlins Krankenhäusern leicht sinkt, müssen mehr Corona-Patienten mit High-Tech-Geräten beatmet werden.
Doch Ärzte weisen darauf hin, dass die an dem Lungenleiden Erkrankten deutlich jünger sind als noch vergangenes Jahr - und dass die Verläufe der Erkrankung oft schwerer seien. Während die Zahl aller Corona-Patienten in Berliner Krankenhäusern, also auch der auf Normalstationen, von Donnerstag zu Freitag leicht sank (von 740 auf 721 Patienten), bleibt der Anteil derjenigen, die invasiv beatmet werden müssen, mit 260 Patienten hoch.
ECMO: High-Tech-Gerät ersetzt ausgefallene Organe
Neben der Charité versorgen vor allem die ebenfalls landeseigenen Vivantes-Krankenhäuser, die privat-betriebenen Helios-Kliniken und das Unfallkrankenhauses in Berlin-Marzahn derzeit viele Covid-19-Intensiv-Fälle
Nach Tagesspiegel-Informationen stieg die Zahl der sogenannten "ECMO"-Patienten zuletzt: In Berlin werden derzeit 35 Patienten durch eine ECMO beatmet, 28 davon in der Charité. Bei dieser "extrakorporalen Membranoxygenierung" werden ausgefallene Organe lebensbedrohlich Erkrankter temporär durch ein High-Tech-Gerät ersetzt. In Berlin gibt es 40 ECMO-Maschinen.
Die Zahl der Covid-19-Intensivfälle in Berlin ist zwar weitgehend stabil - doch unter diesen aktuell 308 Patienten gibt es besonders viele schwere Verläufe. So werden an der Charité derzeit 105 Covid-19-Patienten versorgt.
Zum ersten Mal in der dritten Welle ist nun eine dreistellige Zahl an Betten auf Charité-Intensivstationen mit Coronafällen belegt, von denen fast 95 invasiv beatmet werden müssen.-
More Corona patients with serious conditions in Berlin - Charité cares for more than 100 Covid-19 patients in intensive care units, Tagesspiegel article from April 16, 2021
While the number of Covid-19 cases in Berlin's hospitals is falling slightly, more Corona patients have to be ventilated with high-tech devices. But doctors point out that those suffering from the lung disease are significantly younger than last year - and that the course of the disease is often more severe. While the number of all Corona patients in Berlin hospitals, including those in normal wards, fell slightly from Thursday to Friday (from 740 to 721 patients), the proportion of those who have to be invasively ventilated remains high at 260 patients.
ECMO: high-tech device replaces failed organs
In addition to the Charité, the state-owned Vivantes hospitals, the privately operated Helios clinics and the Casualty Hospital in Berlin-Marzahn are currently supplying many Covid-19 intensive care cases
According to Tagesspiegel information, the number of so-called "ECMO" patients has recently increased: In Berlin, 35 patients are currently ventilated by an ECMO, 28 of them in the Charité. With this "extracorporeal membrane oxygenation" failed organs of life-threatening patients are temporarily replaced by a high-tech device. There are 40 ECMO machines in Berlin.
The number of Covid 19 intensive cases in Berlin is largely stable - but among these currently 308 patients, there are particularly many severe cases. For example, 105 Covid-19 patients are currently being cared for at the Charité.
For the first time in the third wave, a three-digit number of beds in Charité intensive care units is occupied with Corona cases, of which almost 95 have to be invasively ventilated.
Corona: Wir werden lange trauern müssen, von Kai Kupferschmidt 06.04.2021
Die Dokuserie „Charité Intensiv: Station 43“ zeigt anhand der Arbeit auf der Corona-Intensivstation in Berlin, wie viel Leid die Corona-Pandemie ausgelöst hat. Und wie lang es dauern wird, sie zu verarbeiten.
Seit Tagen begleiten mich nun einzelne Szenen aus der Dokuserie „Charité Intensiv: Station 43“ von meinem Freund Carl Gierstorfer. Es sind Menschen, die ich nie getroffen habe, an die ich immer wieder denken muss:
Marco Wegner, der aus dem künstlichen Koma aufwacht und von der Maschine abgenommen wird, die über Wochen sein Blut mit Sauerstoff angereichert hat, während seine Lunge im Kampf gegen das SARS-CoV-2-Virus versagte, und der nun darum kämpft, seinen eigenen Namen wieder sagen zu können. „Marco, Marco, Marco“, flüstert er heiser vor sich hin, und man sieht in seinen Augen die wilde Entschlossenheit, diesen ersten Schritt zurück ins Leben zu machen.
Evelyn Bell, die am Sterbebett ihres jungen Mannes steht, der in der dichterisch-düsteren Sprache der Intensivmediziner „verglüht“ ist, und die im Angesicht ihrer Kinder, die gerade den Vater verloren haben, die Größe aufbringt, erst einmal den Ärztinnen und Pflegerinnen für ihre unermüdliche Arbeit zu danken.
Es sind Menschen, die mit Würde gegen ein Schicksal kämpfen, das die Pandemie ihnen aufgezwungen hat. Sie haben auch mich gezwungen, mich manchen Dingen zu stellen.
Hornhaut auf der Seele
Seit 15 Monaten berichte ich quasi non-stop über diese Pandemie. Ich habe mit Forscherinnen und Ärzten gesprochen, Artikel geschrieben, getwittert, einen Podcast gestartet, Panels moderiert und Interviews gegeben. Und in dieser ganzen Zeit habe ich das schiere Ausmaß des Leids, das dieses winzige Virus verursacht hat, ziemlich erfolgreich von mir ferngehalten.
Inzidenzen und Impfstoffkandidaten, Moleküle und Medikamentenstudien: arbeiten, arbeiten, arbeiten. Bloß nicht zur Ruhe kommen. Bloß nicht die Gefühle zulassen. Als Infektionskrankheitenjournalist bin ich da natürlich irgendwie Profi. Spätestens während des Ebola-Ausbruchs in Liberia habe ich genug Hornhaut auf der Seele bekommen, um das eine Weile beobachten zu können, ohne an dem Leid zu verzweifeln.
Es ist eine der Zumutungen unserer Zeit, dass wir jeden Tag sehen können, wieviele Menschen weltweit sterben an Krankheiten, die mit ein wenig Geld, ein wenig Gerechtigkeit zu behandeln oder verhindern wären: 200.000 Menschen sind im vergangenen Jahr an den Masern gestorben, vor allem Kinder unter 5 Jahren. Als Experte für globale Gesundheit ist mir diese Realität sehr bewusst und sie begleitet mich jeden Tag. Wie wir alle, richte ich mich jeden Tag wieder in einer Welt ein, die so nicht sein sollte. Als Journalist kann ich diese Welt wenigstens beschreiben, hinterfragen, versuchen zu verstehen.
Das alles hat mir also geholfen, die Emotionen fernzuhalten. Oder vielleicht hat es mich dazu verdammt.
Gruppentherapie
Das soll nicht heißen, dass ich nichts gespürt hätte. Es fühle sich an, als würde ich meine Warnungen in einen Orkan der Gleichgültigkeit hineinrufen, habe ich Anfang März 2020 auf Twitter geschrieben angesichts der absehbaren Katastrophe.
Ohnmacht, Verzweiflung haben mich in dieser Pandemie immer mal übermannt, und das ging meinen internationalen Kollegen nicht anders. Manchmal haben sich vier von uns am späten Sonntagabend zusammentelefoniert, West- und Ostküste der USA, Niederlande und Deutschland vereint zur „Gruppentherapie“, wie wir es nur halb scherzhaft nannten. Und seit ich im Dezember anfing, über die Varianten des Virus wie B.1.1.7 zu schreiben, verwandelte sich die Verzweiflung manchmal auch in Fassungslosigkeit und, ja, Wut angesichts des Unwillens oder der Unfähigkeit der Politik, die Maßnahmen zu ergreifen, die nötig waren.
Aber das Leid, die Trauer, drang höchstens mal kurz durch, eine zarte Stimme, kaum hörbar über all den Gerätschaften im Maschinenraum meiner Psyche, die mein Arbeits-Ich am Laufen hielten. Immer wartete der nächste Preprint, die nächste Prognose, die nächste Pressekonferenz.
Aber in der vergangenen Woche hat sich für mich etwas geändert. Vielleicht war es, dass ich einmal zwei Tage frei hatte und mich nicht auf die Arbeit konzentriert habe. Vermutlich hat es damit zu tun, dass nach 15 Monaten die Kraft schlicht schwindet. In jedem Fall hat es mit eben dieser Dokuserie von Carl Gierstorfer zu tun, der auf der Station 43 der Charité drei Monate lang gefilmt hat. Das hat die Bilder geliefert, die Peter Spork oder Lenz Jacobsen zurecht vermisst haben.
Trauerarbeit
Wie mit dem Virus selbst, so lässt sich auch mit diesen Bildern nicht wirklich diskutieren. Man kann sie ignorieren – und manche werden das tun. (Dass die ARD sie nicht nach der „Tagesschau“ zeigt, macht das leichter als es sein sollte.) Aber wer sie auf sich wirken lässt, dem wird auch klar, welche Trauerarbeit auf uns zukommt in den nächsten Monaten.
Die Menschen, die Verwandte, Freunde, Geliebte verloren haben. Drei Millionen Menschen sind weltweit gestorben. Drei. Millionen. Menschen. Wie begreift man diese Dimension?
Die Menschen, die eine schreckliche Krankheit überstanden haben und mit den Folgen kämpfen, mit Schmerzen, Atemproblemen etwa und auch mit Ängsten, mit survivors guilt: Warum habe ich überlebt? Warum sind andere gestorben?
Die Ärztinnen und Pfleger in den Krankenhäusern, wo die Infektionswellen in Form von schwerkranken Menschen anbrandeten. Die zugesehen haben, wie Menschen sterben, sterben, sterben. Die verzweifelt versucht haben, die Deiche zu erhöhen, während anderswo entschieden wurde, die Fluttore aufzumachen.
Manche Menschen haben ihren Job, ihr Unternehmen verloren. Aber auch der Rest von uns hat natürlich in dieser Pandemie Dinge verloren, und wenn es ist, dass wir ein Jahr lang gute Freunde nicht gesehen haben oder keine neuen kenngelernt haben, dass die Großeltern ihre Enkel nicht umarmt haben, dass man in Maske durch den Supermarkt gehuscht ist und die Luft angehalten hat, wenn jemand zu nah an einem vorbeiging.
Ich bin nach 15 Monaten am Ende meiner Kräfte und ich habe – let’s be honest – vor allem am Schreibtisch gesessen, telefoniert und zwischendurch Essen bestellt. Wie muss es denen gehen, die unter ganz anderen Umständen, mit ganz anderen Ängsten diese schwierige Zeit meistern müssen.
Anstand, Würde, Entschlossenheit
Diese Pandemie ist noch lange nicht vorbei, vor allem nicht für die Länder, die sich nicht die vordersten Plätze in der Impfschlange erkaufen konnten.
Aber die nächste Phase rückt für mich erstmals klarer in den Blick. Wir werden wieder unsere Freunde und unsere Verwandten umarmen, wir werden feiern wollen, ausgelassen sein, das Leben leben. Aber wir werden auch spüren, was wir verloren haben.
Als wir in unserem Podcast über die Dokuserie sprachen, meinte meine Kollegin Laura Salm-Reifferscheidt, das Ende der Serie sei für sie „versöhnlich“ gewesen. Ich habe das zunächst nicht verstanden.
Ich musste lange nachdenken darüber, warum mich die Würde von Marco Wegner oder Evelyn Bell so tief erschüttert und ergriffen hat. Und ich glaube, Laura hat Recht. Diese Menschen zeigen zwar exemplarisch das Leid dieser Seuche, aber sie weisen eben auch nach vorne: Sie zeigen den Anstand, die Würde, die schiere Entschlossenheit, die wir brauchen werden, um dieses Trauma zu überwinden.
Ob wir wollen oder nicht. Diese Phase wird kommen. Wir können dankbar sein, dass wir endlich die Bilder haben, die uns ermessen lassen, was wir alle gemeinsam verloren haben. Aber wir werden auch lernen müssen, für uns selbst zu benennen, was es ist, das jeder einzelne von uns in dieser Pandemie verloren hat. Auch diese Trauerarbeit wird Raum brauchen, in unserem Leben und in den Medien.
Ich habe so wahnsinnig viel gelernt in dieser Pandemie, auch so viel schreckliches. Aber was ich machen soll, wenn jetzt all diese Gefühle kommen, verspätet wie das Donnergrollen, wenn der Blitz längst eingeschlagen ist, das weiß ich nicht. Das habe ich nicht gelernt. Kaum einer von uns hat das.
Also werden wir auch da wieder lernen müssen. Viele Forscher haben uns in den zurückliegenden Monaten die Viren und die Wissenschaft erklärt. Wer wird uns das Trauma, die Trauer erklären?
Ich weiß es nicht. Aber Marco Wegner und Evelyn Bell haben einen Anfang gemacht.
Die Doku-Serie „Charité Intensiv: Station 43“ ist online in der rbb-Mediathek abrufbar.-
Corona: We will have to mourn for a long time by Kai Kupferschmidt 06.04.2021
The documentary series "Charité Intensiv: Station 43" shows how much suffering the Corona pandemic has caused based on the work in the Corona intensive care unit in Berlin. And how long it will take to get over it.
For days now, individual scenes from the documentary series “Charité Intensiv: Station 43” by my friend Carl Gierstorfer have been accompanying me. There are people I have never met that I keep thinking about:
Marco Wegner, who wakes up from the artificial coma and is removed from the machine that has been oxygenating his blood for weeks while his lungs failed in the fight against the SARS-CoV-2 virus, and who is now fighting to make himself articulate his name again.
“Marco, Marco, Marco,” he whispers to himself hoarsely, and you can see in his eyes the wild determination to take that first step back into life.
Evelyn Bell, who stands on the deathbed of her young husband, who has "burned out" in the poetic, gloomy language of the intensive care physicians, and who, in the face of her children who have just lost their father, has the greatness to thank first the doctors and nurses for their tireless work. It is people who fight with dignity against a fate that the pandemic has forced upon them.They also forced me to face certain things.
Scars on the soul
I have been reporting on this pandemic almost non-stop for 15 months. I spoke to researchers, wrote articles, tweeted, started a podcast, moderated panels and gave interviews. And in all of this time, I've been pretty successful in keeping away from me the sheer amount of suffering this tiny virus has caused.
Incidences and vaccine candidates, molecules and drug studies: work, work, work. Just don't get some rest. Just do not allow the feelings. As an infectious disease journalist, I'm of course a bit of a professional. During the Ebola outbreak in Liberia, I got enough scars on my soul to be able to observe it for a while without despairing of the suffering.
It is one of the unreasonable demands of our time that we can see every day how many people worldwide die from diseases that could be treated or prevented with a little money, a little justice: 200,000 people died of measles in the past year, above all children under 5 years. As an expert in global health, I am very aware of this reality and it accompanies me every day. Like all of us, I settle in every day in a world that shouldn't be like this. As a journalist, I can at least describe this world, question it, try to understand it. So all of this helped me keep the emotions out. Or maybe it doomed me.
Group therapy
That's not to say I didn't feel anything. It feels like I'm shouting my warnings into a hurricane of indifference, I wrote on Twitter in early March 2020 in view of the foreseeable disaster.
Fainting and despair have always overtaken me in this pandemic, and it was no different for my international colleagues. Sometimes four of us called each other on the phone late on Sunday evening, the west and east coast of the USA, the Netherlands and Germany united for “group therapy”, as we only half-jokingly called it. And since I started writing about variants of the virus like B.1.1.7 in December, the desperation has sometimes turned into bewilderment and, yes, anger at the unwillingness or inability of politicians to take the measures that were needed to be taken.
But the sorrow, the grief, only got through briefly, a tender voice, barely audible over all the devices in the engine room of my psyche that kept my working self running. The next preprint, the next forecast, the next press conference was always waiting.
But something has changed for me in the past week. Maybe it was that I had two days off and didn't focus on work. Presumably it has to do with the fact that after 15 months the strength simply disappears. In any case, it has to do with this documentary series by Carl Gierstorfer, who filmed on Station 43 of the Charité for three months. That provided the pictures that Peter Spork or Lenz Jacobsen rightly missed.
Grieving
As with the virus itself, these images do not really allow for discussion. They can be ignored - and some will. (The fact that ARD does not show them after the “Tagesschau” makes it easier than it should be.) But whoever lets them work on them will also realize the grief we will face in the next few months.
The people who have lost relatives, friends, loved ones. Three million people have died worldwide. Three. Millions. People. How do you understand this dimension?The people who have survived a terrible illness and are struggling with the consequences, with pain, breathing problems for example and also with fears, with survivors guilt: Why did I survive? Why did others die?
The doctors in the hospitals where the waves of infection in the form of seriously ill people set on fire. Who watched people die, die, die. Who desperately tried to raise the levees while elsewhere it was decided to open the flood gates.
Some people have lost their jobs, their companies. But of course the rest of us also lost things in this pandemic, and if it is that we haven't seen good friends for a year or haven't met new ones, that the grandparents haven't hugged their grandchildren, that one in mask through the Supermarket skipped and held their breath when someone walked too close.
After 15 months I'm at the end of my tether and - let's be honest - I mainly sat at my desk, made phone calls and ordered food in between. How must it be for those who have to cope with this difficult time under completely different circumstances and with completely different fears.
Decency, dignity, determination
This pandemic is far from over, especially for those countries that couldn't buy the top spots in the vaccination line.
But for the first time I have a clearer focus on the next phase. We will hug our friends and relatives again, we will want to celebrate, be exuberant, live life. But we will also feel what we have lost.
When we talked about the documentary series in our podcast, my colleague Laura Salm-Reifferscheidt said that the end of the series was "forgiving" for her. At first I didn't understand.
I had to think for a long time about why the dignity of Marco Wegner or Evelyn Bell shook and moved me so deeply. And I think Laura is right. Although these people exemplarily show the suffering of this epidemic, they also point forward: They show the decency, the dignity, the sheer determination that we will need to overcome this trauma.
If we want to or not. This phase will come. We can be grateful that we finally have the pictures that allow us to measure what we have all lost together. But we will also have to learn to name for ourselves what it is that each and every one of us has lost in this pandemic. This "grief work" will also need space, in our lives and in the media.
I've learned so much in this pandemic, including so many terrible things. But what to do when all these feelings come now, belated like the rumble of thunder, when lightning has long struck, I don't know. I didn't learn that. Hardly any of us have that.
So we will have to learn again there too. Many researchers have explained viruses and science to us in the past few months. Who will explain the trauma, the grief to us?
I dont know. But Marco Wegner and Evelyn Bell have made a start.
The documentary series “Charité Intensiv: Station 43” is available online in the rbb media library(ARD Mediathek) and since May 26, 2021 the 4 x 30 min original German version also available with english subtitles. #COVID19 #rbb #ARD
Synopsis
Around the clock, the staff on Ward 43 fight to save the lives of those seriously ill with the Corona Virus. Up close and without commentary, the series tells the story of this struggle in a microcosm that knows neither day or night. Despite high-tech intensive care and immense personal dedication, the staff repeatedly come up against the limits of their human abilities. Time and again, the experienced doctors and nurses have to accept the inevitable and let their patients go. At the end of a long shift, this can often feel like a defeat – and leaves its mark on those who remain.Auf dem Höhepunkt der zweiten Pandemiewelle stößt das Team der Charité-Intensiv-Station 43 täglich an die Grenzen dessen, was der Mensch vermag: Bewährte Therapien versagen und stabil geglaubte Covid-Patienten verschlechtern sich plötzlich.-
In the meantime by 23 September 2021 we are approaching 5 million deaths, today's figures stand at 4,732,705 and 230,870,389 infections worldwide (Worldometer). The pandemic is far from over.
Mauritius has beside 26 ventilators since a few months also one ECMO machine at ENT, the hospital that cares for Covid-19 patients.
Rodrigues is currently setting up an ICU and isolation ward for Covid-19 patients and disposes of 6 ventilators due to the latest statement of the Commissioner of Health.Until now Rodrigues is considered as Covid-free.
Sources & Related:
- "Charité intensiv - Station 43": Doku über Leben und Tod in Corona-Zeiten/mdr 20.04.2021
- Charité intensiv - Station 43/Fotos
- Charité-Pressemitteilung 01.04.2020
- Demut vor der Pandemie/Deutschlandfunk Kultur 31.03.2020
- Corona:Wir werden lange trauern müssen/ Riffreporter.de 06.04.2021
- Unsere unsichtbaren Toten/Zeit 24.05.2020 (Lenz Jacobsen - about the invisibility of our deaths)
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